donderdag 17 december 2009

My December

Niet de hoogte: De helling is het ontzettende!

En als je er bij nadenkt, klopt dat. Het gaat er niet om wát je moet overwinnen, het gaat erom hoe snel, en op welke manier je dat doet. De helling kan vol stenen en rotsblokken liggen, maar hij kan ook mooi glad en geleidelijk zijn. Ik hoef natuurlijk niemand uit te leggen dat een helling van 9 graden makkelijker te beklimmen is dan een helling van 45 graden. Of, in sommige recente gevallen, 90 graden.

En anderen zijn trots op hun handvol gerechtigheid en vergrijpen zich terwille daarvan aan alle dingen: zò dat de wereld in hun ongerechtigheid verdronken wordt.
Ach, hoe kwalijk loopt hun het woord 'deugd' uit de mond! En wanneer zij zeggen: 'ik ben onbesproken', dan klinkt het alsof zij zeiden: 'ik ben gewroken!'
Met hun deugd willen zij hun vijand de ogen uitkrabben; en zij verheffen zich enkel om anderen te vernederen.

Op de ene of andere manier deden vooral de laatste twee zinnen me aan Liam denken. Niet op een slechte manier, meer uit bewondering. Het is niet makkelijk om te doen wat hij doet, en dat maakt hem uniek. Chapeau, Liam.

En weer anderen zijn er, die zitten in hun moeras en uit het oeverriet klinkt hun stem op: 'Deugd - dat is stil in het moeras zitten. Wij bijten niemand en gaan hem uit de weg die bijten wil; en over alles hebben wij de mening, die men ons aandraagt.'

Dit stukje slaat dan weer op andere mensen. De schaapjes. Lief, en schattig om naar te kijken, maar als puntje bij paaltje komt kunnen ze geen eigen beslissingen maken.

En menigeen, die het hoge in de mensen niet zien kan, noemt het deugd, dat hij hun laagheid àl te nabij ziet; aldus noemt hij zijn boze oog deugd.

Ik las dit, en voelde me aangesproken. Ik moet toegeven, soms ben ik er blij mee dat ik niet al te positief nadenk over de mensheid, of waar we naartoe gaan tegenwoordig. In dat opzicht slaat het denk ik ook wel op Liam, denk ik. Hoewel hij dat waarschijnlijk niet tot een deugd zal rekenen.

En tot slot:
Ik ben dat, wat altijd zichzelf te boven moet komen.

En dat geld voor iedereen. Je bent jou grootste tegenstander. Als je die tegenstander overwint, kun je zo veel meer berijken dan wanneer je in een euwige strijd met jezelf bent. (Wow, dat klonk heel zen)

'Life is...
Life is an opportunity, benefit from it.
Life is beauty, admire it.
Life is bliss, taste it.
Life is a dream, realize it.
Life is a challenge, meet it.
Life is a duty, complete it.
Life is a game, play it.
Life is a promise, fulfill it.
Life is a sorrow, overcome it.
Life is a song, sing it.
Life is a struggle, accept it.
Life is a tragedy, confront it.
Life is an adventure, dare it.
Life is luck, make it.
Life is too precious, do not destroy it.
Life is life, fight for it.'
- Mother Teresa

1 opmerking:

  1. Kijk, daarom houd ik van jou.

    Jij zorgt er altijd voor dat mijn dag er weer goed uitziet.

    Love ya, bro.
    No homo.
    <3

    BeantwoordenVerwijderen